Wiedza tajemna

Najpiękniejsze połączenie muzyki i animacji, czyli “Fantazja” i czego o niej jeszcze nie wiecie

Disnejowska animacja do muzyki klasycznej, która zachwyca już od 80 lat. Wycięte sceny, jak rysowano hipopotamicę, co znaczy Yen Sid i inne ciekawostki.

Fantazja z 1940 roku to trzeci pełnometrażowy film w dorobku Disneya powstały po Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach (1937) i Pinokiu (1940). Dzieło składa się z siedmiu niezależnych animowanych interpretacji klasycznych utworów takich wirtuozów jak Bach, Czajkowski, Strawiński czy Beethoven i zaliczana jest do Złotej Ery Disneya.

Sprawdźcie, czego nie wiedzieliście o tym genialnym połączeniu muzyki i animacji, które do tej pory wzrusza i zachwyca widzów na całym świecie.

Pierwotny tytuł filmu to The Concert Feature. Dopiero pod koniec produkcji został zmieniony na Fantazję.

Jest to pełnometrażowy debiut Myszki Mickey.

via GIPHY

Występujący w Uczniu Czarnoksiężnika Czarnoksiężnik nazywa się Yen Sid… Zauważyliście, że to nazwisko Walta Disneya zapisane od tyłu?

Czarnoksiężnik, gdy jest zły, w charakterystyczny sposób unosi brew… dokładnie jak Walt Disney! Rysownicy przemycili do postaci gest swojego niezadowolonego pracodawcy.

Yen Sid był inspiracją dla postaci mentora Balthazara Blake’a w disnejowskim filmie live-action Uczeń czarnoksiężnika (2010), którego zagrał Nicolas Cage.

Jeden z demonów nazywa się Chernobog. Brzmi znajomo? Nic dziwnego! Imię jest zaczerpnięte ze słowiańskiej mitologii, od boga nazywanego Czarnobóg. Diabelska postać występuje w segmencie Noc na Łysej Górze.

via GIPHY

Noc na Łysej Górze została wycięta z pierwszego wydania video. Było to spowodowane tym, że po premierze w 1940 roku studio zostało zbombardowane telefonami i listami od rodziców, którzy skarżyli się, że sekwencja przestraszyła ich dzieci. Na szczęście kolejne wydania zawierały już kompletne dzieło.

Był to pierwszy amerykański film, w którym użyto dźwięku stereofonicznego.

Scena przedstawiająca pradawną Ziemię (segment Święto wiosny) jest, poza orkiestrą, jedyną sekwencją live-action. Została sfilmowana przy użyciu owsianki i błota, które dodatkowo zaanimowano!

Salvador Dali wykonał kilka rysunków do filmu, ale ostatecznie nie zostały one wykorzystane.

Występujące w Tańcu godzin strusie i aligatory oraz demony w Nocy na Łysej Górze zostały stworzone na podstawie żywych modeli. I to nie byle jakich! Walt Disney zatrudnił do tego celu baletnice i baletmistrzów.  Aby wiernie przedstawić tańczącą hipopotamicę, również wykorzystano żywą modelkę. Ruchy kobiety ważącej niemalże 100 kg były dokładnie analizowane, aby zobaczyć, jak ciało osoby jej wielkości i kształtu zachowywałoby się podczas tańca baletowego. 

via GIPHY

Od samego początku produkcji Walt Disney podkreślał wielką rolę muzyki w Fantazji w porównaniu do wcześniejszych filmów. Walt mówił, że w standardowych projektach muzyka jest tłem dla akcji, ale w przypadku Fantazji zespół powinien skupić się na muzyce, a nie na tym, żeby pasowała ona do historii. Disney miał nadzieję, że film przybliży muzykę klasyczną ludziom, którzy, tak samo, jak on, „odeszli od tego typu rzeczy”.

Walt Disney opowiedział historię przypadkowego spotkania Leopolda Stokowskiego w jednej z restauracji. Panowie zgodzili się zjeść razem obiad. Podczas rozmowy Disney opowiedział o pomyśle stworzenia Ucznia Czarnoksiężnika i innych projektach łączących muzykę klasyczną z animacją. Walt wyznał, że był oszołomiony, gdy Stokowski, będący jednym z najsłynniejszych wówczas dyrygentów w kraju, odpowiedział „Chciałbym to dla ciebie zadyrygować”. Była to oferta, której Walt nie mógł przegapić!

Ave Maria to jedyny utwór, w którym występują wokale. Wszystkie pozostałe są wyłącznie instrumentalne.

Na początku Walt Disney i Leopold Stokowski rozważali możliwość rozproszenia zapachów w kinach w niektórych momentach filmu, aby wzmocnić doznania. Sugestie obejmowały m.in. jaśmin do Walca kwiatów w Dziadku do orzechów, kadzidło do Ave Maria i proch strzelniczy do Ucznia Czarnoksiężnika. Disney porzucił ten pomysł z powodu trudności z usunięciem jednego zapachu z sali przed rozpyleniem następnego.

Niektóre folie filmowe do scen w Symfonii pastoralnej nie zostały wykorzystane lub zostały ocenzurowane z powodu rażącego rasizmu. W 1940 roku nie był on tak piętnowany, jak w dzisiejszych czasach i twórcy nie widzieli nic gorszącego w stworzonych scenach. Zobaczcie, jak różni się od siebie Symfonia pastoralna w wersji oryginalnej i ocenzurowanej.

Firebird Igora Strawińskiego było pierwotnie rozważane do segmentu Święto wiosny. Utwór został włączony do filmu dopiero w sequelu – Fantazji 2000 (1999). 

Film otrzymał dwie nagrody honorowe Akademii Filmowej podczas ceremonii wręczenia Oscarów w 1942 roku. Pierwszą statuetkę Oscara Specjalnego za wybitny wkład w rozwój wykorzystania dźwięku w filmach poprzez produkcję Fantazji otrzymał Walt Disney, Willam E. Garity I J.N.A. Hawkins. Druga trafiła do Leopolda Stokowskiego za unikatowe osiągnięcia w tworzeniu nowych form wizualizacji muzyki w Fantazji, a tym samym poszerzenie zakresu filmu jako rozrywki i formy sztuki.

Jeśli jeszcze nie widzieliście Fantazji, to czym prędzej biegnijcie to nadrobić!

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: