Wiedza tajemna

Industrial Light & Magic. „Tworzenie niemożliwego”. Nie tylko „Piraci z Karaibów” i „Gwiezdne Wojny”

Studio Industrial Light & Magic zrewolucjonizowało kinową branżę. Zobaczcie, jakie milowe kroki poczyniło, abyśmy mogli cieszyć nasze oczy niesamowitymi efektami specjalnymi.

George Lucas założył ILM w 1975 roku. Celem, wówczas reżysera i scenarzysty, było uzyskanie za jego pośrednictwem przełomowych efektów specjalnych do pierwszej (czyli czwartej) odsłony Gwiezdnych wojen. Z czasem dołączył do niego pionier w branży – John Dykstra oraz inni zdolni studenci, artyści i inżynierowie. Zaczęła się tworzyć historia.

Przełomowe momenty w historii magicznego studia

Jedno z pierwszych zastosowań CGI (konkretnie grafiki punktowo liniowej 3D) w filmie – Gwiezdne Wojny: Nowa Nadzieja – 1977 – George Lucas.

Pierwsze zastosowanie Go motion – odmiany animacji poklatkowej, która polega na poruszaniu obiektów podczas ich kręcenia. W animacji poklatkowej kolejne klatki są nieruchome, tu nie. – 1980

Wykorzystanie: Gwiezdne Wojny: Imperium kontratakuje – Lucas

Pierwszy krajobraz w całości wygenerowany komputerowo – 1982

Pierwsza postać w całości wygenerowana komputerowo – 1985

Piramida strachu/Młody Sherlock Holmes reż. Barry Levinson (Good Morning, Vietnam), scenariusz Chris Columbus (Kevin sam w domu)

Sekwencja z rzeczoną postacią – około 1:10:

Pierwsza sekwencja morfingu – 1988. Morfing to płynne przechodzenie jednego obrazu w drugi.

Willow reżyseria Ron Howard

Pierwszy proces cyfrowego montażu wielu obrazów (digital compositing).

Artyści tworzą ostateczny obraz klatki, ujęcia lub sekwencji efektów wizualnych. Zbierają wszystkie użyte materiały cyfrowe (zasoby), takie jak obrazy generowane komputerowo (CG), fragmenty filmów live-action oraz tła (matte paintings), a następnie łączą je, aby uzyskać jeden spójny obraz.

Jedna z końcowych scen w filmie Indiana Jones: Ostatnia Krucjata (1989) Stevena Spielberga.

Indiana Jones: Ostatnia Krucjata

Pierwsza postać wygenerowana za pomocą techniki 3D – 1989

Wodny twór w obrazie Otchłań/Głębia reż. James Cameron. W filmie po raz pierwszy użyto Photoshopa, który również jest jej dzieckiem.

Pierwsze tło mapowane w technice 3D (wielowymiarowe) – 1991

Hak Spielberga. Techniki użyto, aby lepiej pokazać lot Piotrusia Pana (Robin Williams) w kierunku Nibylandii.

Artysta  Yusei Uesugi podczas pracy nad filmową Nibylandią. VFXblog
Hak

Pierwszy częściowo wygenerowany komputerowo główny bohater – 1991

T-1000 Terminator 2: Dzień sądu/Ostateczna rozgrywka reż. James Cameron

T-1000

Pierwsza wygenerowana komputerowo tekstura skóry – 1992

Ze śmiercią jej do twarzy reż. Robert Zemeckis (Kto wrobił królika Rogera?)

Pierwszy żywy organizm wygenerowany w technice cyfrowej (z detalami!) – 1993 – 13-sty Oscar dla studia

Park Jurajski reż. Steven Spielberg

Park Jurajski

Efekt Forresta Gumpa – umieszczanie postaci filmowych na historycznych zdjęciach i innych materiałach źródłowych – 1994

Kacper (1995). Pierwsze pełne zastosowanie mowy syntetycznej dla postaci wygenerowanej komputerowo (z emocjami i wyraźną osobowością).

Chodzi oczywiście o duszka Kacpra.

Kacper reż. Brad Sirlberling

Pierwsze wygenerowane komputerowo fotorealistyczne włosy oraz futro.

Jumanji (1995) reż. Joe Johnston (Park Jurajski III). Chodzi o lwa i małpy.

Jumanji

Pierwszy w całości wygenerowany komputerowo główny bohater – 1997

Ostatni smok reż. Rob Cohen. Chodzi o smoka – Draco.

Pojawia się w ok. 30 sekundzie filmu:

Pierwsza postać wygenerowana komputerowo z oddaną ludzką anatomią – 1999

Imhotep z Mumii w reżyserii Stevena Sommersa (Van Helsing).

Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka – 2006 – Davy Jones i jego statek.

Rozwinięcie techniki motion capture (przechwytywania ruchu).

Rango (reż. Gore Verbinski) – 2011 Pierwszy animowany film studia.

Rango

Zobaczcie video powstałe z okazji 40-lecia istnienia studia!

ILM pracowało także nad Czarą Panterą (2018) i Aladynem (2019). Z jego usług do dziś korzystają najwięksi branżowi gracze.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: