Newsy

Folia z „Simpsonów” za $24K, obraz z „Piotrusia Pana” za $63K! Rekord aukcji animacji: $3,7M!

Mary Blair była ulubioną artystką Walta Disneya. Była również faworytką ponad 4100 licytujących z całego świata, którzy wzięli udział w wydarzeniu Animation Art domu aukcyjnego Heritage Auctions, które odbyło się między 19 a 21 czerwca br. Miłośnicy sztuki animacji sprawili, że łączna sprzedaż eksponatów przekroczyła 3,7 miliona dolarów stając się jedną z największych sprzedaży w historii sztuki animacyjnej.

Jest to również (trzeci z rzędu) rekord eventu animacyjnego Heritage; zrealizowano niemalże dwukrotność przedaukcyjnych estymacji cenowych.

14 z 20 eksponatów, które osiągnęły najwyższą cenę, zostało namalowane przez ekspresjonistyczną Blair, której prace wypełniały książki i podróżowały po disnejowskich wystawach.

W latach 1943 – 1953 Mary Blair pracowała dla Disneya, gdzie stworzyła jedne z najlepszych dzieł studia; dała im styl, tchnęła w nie życie. Blair „widziała świat w świeży, nowy sposób”, napisał jej biograf John Canemaker, „przeniosła szczególne dziecięce piękno i radość do prac drukowanych, parków rozrywki i filmów.”

Obejmuje to jej konceptualny obraz do filmu Piotruś Pan z 1953 roku, w którym Piotruś i Dzwoneczek prowadzą Wendy, Janka i zagubionych chłopców przez dżunglę Nibylandii, który został sprzedany za 63,000 dolarów.

Piotruś Pan [Heritage Auctions, HA.com]

Za niewiele mniej, bo za 60,000 dolarów, sprzedano obraz przedstawiający Alicję i Kota z Cheshire wykonany do powstałego w 1951 roku filmu Alicja w krainie czarów.

Jedną z głównych sprzedaży był również obraz Davida Halla przedstawiający Piotrusia, Wendy, Nanę i Michasia na pokładzie statku Kapitana Haka. Obraz koncepcyjny do Piotrusia Pana został wykonany w 1940 roku, a zaledwie cztery lata temu badacz Disneya, Didier Ghez, napisał w swojej książce They Drew as They Pleased: The Hidden Art of Disney’s Musical Years (The 1940s – Part One), że ten świeżo odkryty obraz jest „bez wątpienia jednym z arcydzieł Davida Halla”. Cena podkreśliła jego wartość artystyczną i historyczną: 36,000 dolarów.

Jedna z najbardziej imponujących ofert tego wydarzenia pochodzi z powstałej w 1983 roku gry wideo Dragon’s Lair. Stworzona przez pioniera animacji i największego wroga Disneya lat 80., Dona Blutha, gra jest ikoną popkultury, która pojawiła się nawet w serialu Stranger Things platformy Netflix. Może właśnie to wyjaśnia, dlaczego oryginalny rysunek plakatu promocyjnego Dragon’s Lair, pierwotnie wyceniony na około 2500 dolarów, sprzedany został za 54,000 dolarów.

Simponowie ustanowili rekord w sprzedaży folii z długoletnich seriali –
z pewnością dla Barneya i Lindy Ronstadt, którzy wystąpili w klasycznym odcinku czwartego sezonu Mr. Plow. Folia trafiła do nowego właściciela za 24,000 dolarów, czyli jakieś 32 razy więcej niż szacowano przed aukcją.

Folia z krótkometrażowego filmu Gwiazdka Charlie Browna (1965) została sprzedana za 38,400 dolarów. Co ciekawe, tak samo jak w przypadku Simpsonów, na folii nie występuje tytułowy bohater.

Wśród przeszło 1,600 eksponatów sprzedano m.in.:

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do atrakcji „It’s a Small World” do parków rozrywki Disneya: $45,600

Siedmiu krasnoludków z filmu Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1937), zestaw wyprodukowany dla Disney Store w latach 90. XX.: $43,200

Myszka Miki jako Uczeń Czarnoksiężnika, folia produkcyjna do filmu Fantazja (1940): $36,000

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Piotruś Pan: $40,800

Piotruś Pan [Heritage Auctions, HA.com]

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Piotruś Pan: $36,000

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Piotruś Pan: $21,600

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Piotruś Pan: $33,600

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Alicja w krainie czarów: $36,000

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Alicja w krainie czarów: $33,600

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Alicja w krainie czarów: $31,200

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Kopciuszek (1950): $24,000

Sztuka koncepcyjna Mary Blair do filmu Kopciuszek: $24,600

Sztuka koncepcyjna Eyvinda Earle’a do filmu Śpiąca królewna (1959): $24,000

Sztuka koncepcyjna Eyvinda Earle’a do filmu Śpiąca królewna: $21,600

Sztuka koncepcyjna Eyvinda Earle’a do filmu Śpiąca królewna: $14,400

Sztuka koncepcyjna Eyvinda Earle’a do filmu Śpiąca królewna: $11,400

Folia do filmu Śpiąca królewna: $3,360

Rysunek z krótkometrażowego filmu Gertie the Dinosaur z 1914 roku autorstwa Winsora McCaya, twórcy Małego Nemo: $12,000

Storyboard koncepcyjny do filmu Dumbo (1941): $12,000

Folia do filmu Mała syrenka (1989): $9,600

Folia do filmu Mała syrenka: $4,080

Folia i tło do filmu Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1937): $9,000

Folia i tło do filmu Zakochany kundel (1955): $9,000

Folia i tło do filmu Zakochany kundel: $9,000

Grafika z filmu Bambi (1942) podpisana przez Walta Disneya: $7,200

Folia i tło do filmu Piękna i Bestia (1991): $4,800

Sztuka koncepcyjna do filmu Piękna i Bestia: $2,280

Sztuka koncepcyjna do filmu Król Lew (1994): $4,080

Folia do filmu Kto wrobił Królika Rogera (1988): $3,840

Folia do filmu Pinokio (1940): $3,120

Dwa zdjęcia Walta Disneya podpisane przez Walta Disneya: $2,400

Sztuka koncepcyjna do filmu Fantazja (1940): $2,280

Sztuka koncepcyjna do filmu Tima Burtona Miasteczko Halloween (1993): $2,100

Folia i tło do Toma i Jerry’ego (1953): $1,920

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial