Newsy

Ruthie Tompson niedługo świętuje 110. urodziny! Najstarsza animatorka Disneya. Sekrety studia

W najnowszym odcinku raczkującej internetowej serii Not-So Small World, poświęconym sztuce i produkcji przełomowego filmu Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1937), blisko 110-letnia Legenda Disneya Ruthie Tompson wspomina swoją pracę w studio.

Jednym z najbardziej wzruszających momentów wywiadu jest wspomnienie o testowym pokazie filmu Dumbo (1941) z piosenką Baby Mine (znajdziecie ją w podpiętym tekście).

Dumbo

„Pokazali sekcję, w której Mama Słoń jest w więzieniu, a Dumbo nie może się odnaleźć i nikt nie zwraca na niego uwagi. Był tak smutny i poszedł odwiedzić swoją matkę, a ona zaśpiewała mu kołysankę… I to była ta piosenka, była tak piękna, że wyszłam z kina pogwizdując sobie melodię. W tym samym czasie Walt wracał z lunchu do studia i do budynku animacji. I powiedział: Podoba ci się ten utwór? Odpowiedziałam: Jest piękny. Powiedział: Zatrzymamy go.”

Ruth Tompson

Pełen odcinek znajdziecie tutaj (wywiad z Ruthie Tompson zaczyna się na 28m 40s). 

Współpraca Tompson (ur. 22.07.1910) z kalifornijskim studiem zaczęła się od podglądania. Walt Disney Company, znane wówczas jako Disney Brothers Cartoon Studio, znajdowało się niedaleko jej domu i po drodze do szkoły podstawowej, zatem codziennie zaglądała przez okno studia, żeby popatrzeć jak ludzie pracują. Jej sterczenie pod oknami zostało zauważone i tak dziewczynka została zaproszona do środka. Często odwiedzała biuro i finalnie wystąpiła w Alice Comedies.

W wieku 18 lat Tompson pracowała w Dubrock’s Riding Academy, gdzie Roy i Walt Disney często grali w polo. Walt przypomniał sobie Tompsona z wcześniejszych lat i zaproponował jej pracę tuszowniczki (inker). Po szkoleniu Ruth została przeniesiona do działu tuszowania i malowania (ink and paint department), gdzie pomagała przy Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach (1937). Po pracy nad kilkoma kolejnymi filmami Disneya (Pinokio, 1940, Fantazja, 1940, Dumbo), Tompson awansowała na stanowisko kontrolerki końcowej (final checker), gdzie dokonywała przeglądu folii animacyjnych, zanim zostały sfotografowane do filmu. Podczas drugiej wojny światowej powierzono jej stanowisko kontrolerki animacji (animation checker), gdzie pracowała nad filmami szkoleniowymi i edukacyjnymi dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, w których występowały takie disnejowskie postaci jak Miki, Donald czy Goofy. Od 1948 roku Tomspon pracowała w dziale kamery (camera department), gdzie opracowywała ruchy i mechanikę kamery do kręcenia animacji. Pracowała przy takich filmach jak Śpiąca królewna (1959), Aryskotraci (1970), Robin Hood (1973), Bernard i Bianka (1977) czy Władca Pierścieni (1978) Ralpha Bakshiego.

Ruthie Tompson

Stała się jedną z pierwszych trzech kobiet przyjętych do Międzynarodowego Związku Fotografów (IATSE). Tompson kontynuowała pracę w szeregach studia, ostatecznie stając się kierowniczką Działu Planowania Ekranu.

W 1975 roku, po prawie 40 latach pracy dla Walt Disney Company, przeszła na emeryturę. Tompson jest najstarszą członkinią Women in Animation. W 2000 roku została nagrodzona Disney Legends, a siedem lat później została uhonorowana przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej za jej wkład w branżę animacyjną.

Ruthie Tompson [zdjęcie: Stefanie Keenan / Getty Images] 

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: