Wiedza tajemna

Niesamowite Blue Sky Studios. „Epoka lodowcowa”, „Rio”, „Fernando”, „Tajni i fajni”

Blue Sky Studios to powstałe w 1987 roku studio animacyjne założone przez kilku artystów i techników, po tym jak ich ówczesny pracodawca, studio efektów specjalnych MAGI, zostało zamknięte. Wśród założycieli Blue Sky znaleźli się Chris Wedge, Michael Ferraro, Carl Ludwig, Alison Brown, David Brown i Eugene Troubetzkoy, którzy korzystając z własnego oprogramowania do renderowania pracowali nad efektami wizualnymi do reklam i filmów, a finalnie skupili się całkowicie na produkcji filmów animowanych.

Jednak zanim doszło do pierwszego filmu od Blue Sky, studio zyskało sobie niebywałą renomę dzięki nadzwyczajnym na tamte czasy umiejętnościom.

Zacznijmy od tego, że MAGI to Mathematical Applications Group, Inc., czyli wczesna firma informatyczna, która stworzyła SynthaVision – oprogramowanie, które pozwoliło na replikację praw fizyki do pomiaru promieniowania jądrowego dla urządu USA. Program został przystosowany do użytku przy CGI poprzez śledzenie światła zamiast promieniowania, co czyni go jednym z pierwszych systemów, które wdrożyły późniejszą koncepcję śledzenia promieni do tworzenia obrazów.

MAGI przypisuje się jedne z najbardziej pamiętnych sekwencji w filmie Tron (1982) Disneya, w tym sekwencję cyklu świetlnego.

W MAGI spotkali się:

Carl Ludwig, elektrotechnik, który pracował dla NASA nad systemami śledzenia modułu księżycowego misji Apollo;

Alison Brown, która miała doświadczenie w marketingu i efektach specjalnych;

David Brown, który został pierwszym Prezesem i Dyrektorem Generalnym Blue Sky i był dyrektorem marketingu w CBS / Fox Video;

Michael Ferraro, wybitny programista ze stopniem magistra sztuk pięknych, który pracował dla US Navy (marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych) przy wczesnych symulacjach rzeczywistości wirtualnej;

Chris Wedge, animator z dużym doświadczeniem w poklatkowej animacji kukiełkowej i magister grafiki komputerowej. Wykorzystując swoje doświadczenie przy animacji postaci pomógł MAGI stworzyć animacje do reklam telewizyjnych, co doprowadziło do oferty od Walt Disney Productions na produkcję animacji do wspomnianego filmu Tron;

Eugene Troubetzkoy, doktor fizyki teoretycznej i jeden z pierwszych animatorów komputerowych. Pracował jako fizyk jądrowy przy tworzeniu komputerowych symulacji zachowania cząstek jądrowych. Przypisuje mu się pomoc w opracowaniu niesamowitej techniki rejestrowania scen 3D z niezwykłym realizmem zwanej śledzeniem promieni (ray tracing).

Założyciele Blue Sky Studios (http://blueskystudios.com)

Po tym jak MAGI zostało sprzedane innej firmie, szóstka innowatorów założyła w lutym 1987 roku Blue Sky Studios, aby kontynuować projektowanie oprogramowania i produkcję animacji komputerowej. Choć od samego początku zamierzali produkować animacje postaci w wysokiej rozdzielczości do filmów fabularnych, na początku Blue Sky brakowało oprogramowania, pieniędzy i klientów. Zespół pracował przez wiele miesięcy bez wynagrodzenia w maleńkim jednopokojowym biurze wyposażonym tylko w trzy komputery i ekspres do kawy.

W tamtych czasach programy do renderowania typu scanline były rozpowszechnione w branży grafiki komputerowej i wymagały od animatorów komputerowych i artystów digitalowych ręcznego dodawania efektów świetlnych. Troubetzkoy i Ludwig dostosowali ray tracing MAGI, algorytmy, które symulują fizyczne właściwości światła, aby efekty świetlne generowały się automatycznie. Aby to osiągnąć, Ludwig zbadał, jak światło przepływa przez wodę, lód i kryształ, i zaprogramował te właściwości w oprogramowaniu.

Pod koniec lat 80. i w latach 90. studio koncentrowało się na produkcji reklam telewizyjnych i efektów wizualnych do filmów. Działania ta rozpoczęły się od animacji reklam dla korporacji farmaceutycznych, marki kawowej i opracowania pierwszych animowanych komputerowo M&M’sów (reklamy, w których celebryci rozmawiają z orzeszkami). Korzystając z CGI, studio wyprodukowało ponad 200 reklam dla klientów takich jak Chrysler, General Foods, Texaco i US Marines. Stworzyli również bumper dla Nicktoons, w którym pomarańczowy glut zamienia się w delfina, dinozaura i człowieka.

Do klientów studia dołączyły takie marki, jak Gillette czy Braun. Animacja dla Brauna otrzymała nagrodę CLIO za reklamę, a przy jej odbiorze Carl Ludwig powiedział, że sędziowie początkowo myśleli, że oglądają film live-action.

Innowacyjność i fotorealistyczne projekty komercyjne Blue Sky wkrótce przyciągnęły wzrok Hollywood, a z którym napłynęły większe zlecenia. Blue Sky zostało zatrudnione jako studio efektów specjalnych dla tak dużych filmów, jak Karaluchy pod poduchy (1996), Obcy: Przebudzenie (1997), Polowanie na mysz (1997), Star Trek: Rebelia (1998), Fight Club (Podziemny krąg, 1999) czy pełnometrażowa animacja Dona Blutha Titan – nowa Ziemia (2000).

Tymczasem, od 1990 roku dyrektor kreatywny Chris Wedge pracował nad bardziej twórczym projektem. Razem z zespołem spędzał każdą wolną godzinę nad pierwszym filmem krótkometrażowym Blue Sky, Bunny (1998). Obraz został uhonorowany Oscarem za najlepszy krótkometrażowy film animowany.

Ekipa Blue Sky ciesząca się z wygrania Oscara

W tym czasie 20th Century Fox było głównym klientem na efekty wizualne od Blue Sky, zatem gigant chciał przejąć małą firmę i uczynić ją własnym studiem. Sukces Bunny udowodnił tak 20th Century Fox, jak i światu, że poza tworzeniem niezwykłych wizualizacji, Blue Sky ma do opowiedzenia fascynujące historie.


I tak w 1999 roku 20th Century Fox kupiło Blue Sky, które dzięki zasobom potężnego studia, rozpoczęło produkcję nad swoim pierwszym pełnometrażowym filmem animowanym.

Blue Sky Studios

Pierwszym pełnometrażowym obrazem Blue Sky Studios stała się Epoka lodowcowa (2002). Po zakończeniu zdjęć Fox był tak przerażony tym, że film poniesie klęskę finansową, że zwolnił połowę pracowników produkcyjnych i bezskutecznie próbował znaleźć nabywcę zarówno na animację, jak i Blue Sky. Finalnie Epoka lodowcowa została wydana przez 20th Century Fox i odniosła wielki sukces komercyjny i krytyczny oraz została nominowana do Oscara za najlepszy pełnometrażowy film animowany (walczyła obok Lilo i Stich, Planety skarbów, Mustanga z Dzikiej Doliny oraz zwycięskiego Spirited Away: W krainie bogów).

W kolejnych latach Blue Sky wydało 12 filmów:

Pst! Podpięte w tytułach linki przeniosą Was do arcy-ciekawych faktów o danym filmie!

Roboty (2005)

Blue Sky Studios

Epoka lodowcowa 2: Odwilż (2006)

Blue Sky Studios

Horton słyszy Ktosia (2008)

Blue Sky Studios

Epoka lodowcowa 3: Era dinozaurów (2009)

Blue Sky Studios

Rio (2011)

Blue Sky Studios

Epoka lodowcowa 4: Wędrówka kontynentów (2012)

Blue Sky Studios

Tajemnica zielonego królestwa (2013)

Blue Sky Studios

Rio 2 (2014)

Blue Sky Studios

Fistaszki – wersja kinowa (2015)

Blue Sky Studios

Epoka lodowcowa 5: Mocne uderzenie (2016)

Blue Sky Studios

Fernando (2017)

Blue Sky Studios

Tajni i fajni (2019)

Blue Sky Studios

Epoka lodowcowa ustanowiła Blue Sky jako trzecie studio po Pixar i DreamWorks Animation, które wydało udaną serię CGI.

W 2019 roku Blue Sky Studios zostało przejęte przez The Walt Disney Company w ramach nabycia 21st Century Fox. W marcu 2019 roku Disney ogłosił, że Blue Sky i jego spółka matka, 20th Century Fox Animation, zostają zintegrowane jako jednostki Walt Disney Studios.

Aktualnie studio pracuje nad animacją Nimona w reżyserii Patricka Osborne’a (animator przy disnejowskich filmach Piorun, Zaplątani, Ralph Demolka, Wielka szóstka), którego premiera zaplanowana jest na styczeń 2022 roku.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: