Wiedza tajemna

„Klaus” zawdzięcza swój oryginalny wygląd Polakom! Piękny, świąteczny film Netflixa

Powstały w 2019 roku Klaus to piękna, świąteczna opowieść w reżyserii debiutującego w tej roli Sergia Pablosa. Scenariusz na podstawie wymyślonej przez siebie historii Pablos napisał z Zachem Lewisem i Jimem Mahoneyem. Warto podkreślić, że to dzięki Pablosowi i jego oryginalnym pomysłom możemy oglądać takie filmy jak Jak ukraść Księżyc (2010) i Mała stopa (2018).

Główną postacią Klausa jest egoistyczny, pretensjonalny i beznadziejny w swoich fachu początkujący listonosz imieniem Jesper, którego zesłano do odległej, północnej placówki. Jakby tego było mało, miasteczko jest rozdarte odwiecznym konfliktem pomiędzy dwoma zwaśnionymi klanami i nikt nie pisze tam listów.

Kulisy Klausa

Będą spoilery, więc jeśli nie widzieliście filmu, to pędźcie na Netflix!

Sergio Pablos chciał, aby Klaus był filmem animowanym tradycyjnie, ale z wykorzystaniem technologii zwykle używanej w filmach tworzonych komputerowo. Właśnie z tego powodu obraz ma za sobą długą drogę. Trafił do szeregu wytwórni, które jednak uznawały go za zbyt ryzykowny. Odbijanie się od kolejnych drzwi trwało to od kwietnia 2015 roku aż do listopada 2017, kiedy Netflix nabył prawa do filmu.

Klaus jest pierwszą animacją ręczną, w której zastosowano oświetlenie wolumetryczne i teksturowanie, co nadało jej pięknego, książkowego wyglądu. Technika ta została opracowana przez ilustratora i grafika Marcina Jakubowskiego.

Netflix
Netflix

Porównanie z testu Klausa, które pokazuje, jak wyglądałby film przy użyciu tradycyjnej animacji 2D (górna grafika), a jak wygląda przy użyciu nowej technologii opracowanej dla filmu, która zapewnia specjalne teksturowanie, oświetlenie i cienie (dolny grafika):

Netflix
Netflix

Warto też wiedzieć, że reżyser założył Sergio Pablos Animation (SPA Studios), które tworzyło treści nie tylko dla Netflixa, ale także Disneya, Universal, Warner czy Blue Sky Studios. W dorobku studia znajdują się takie tytuły jak Dzwonnik z Notre Dame (1996), Herkules (1997), Tarzan (1999), wspomniane Jak ukraść księżyc czy Rio (2011).

Dyrektorami Artystycznymi (Production Designers) byli Polacy – Szymon Biernacki i wspomniany Marcin Jakubowski. To właśnie dzięki nim film wygląda tak, a nie inaczej – ich praca polegała na tym, aby oprawa wizualna pomagała reżyserowi w opowiedzeniu historii.

Smeerensburg został oparty na Smeerenburgu, prawdziwym norweskim mieście, które zostało założone XVII wieku jako osada wielorybnicza.

Kiedy animatorzy projektowali Smeerensburg, używali ostrych kątów i trójkątów, aby pokazać, że nie jest tam ani wygodnie, ani przyjaźnie. Z kolei dom i stodoła Klausa wyglądają na solidne i mocne, podobnie jak on sam.

Grafika koncepcyjna, Netflix

Pierwotnie planowano, żeby Saamowie mówili po angielsku, jednak podjęto decyzję, że będą mówić tylko w swoim ojczystym północnosaamskim języku.

Saamowie to lud zamieszkujący głównie Laponię – krainę historyczno-geograficzną w Europie Północnej obejmującą północne krańce Norwegii, Finlandii, Rosji i Szwecji. Saamowie (zwani też Lapończykami, ale nie lubią tego określenia) są potomkami pierwotnych mieszkańców Skandynawii.

To nie pierwszy raz, kiedy J.K. Simmons pracował jako Święty Mikołaj. Kiedyś, tuż po ukończeniu college’u i na samym początku jego aktorskiej ścieżki, pracował jako Mikołaj w centrum handlowym. W polskiej wersji językowej Klausa zagrał Wiktor Zborowski.

Jesper został pierwotnie pomyślany jako kiepski kominiarz. Zobaczcie, jak wyglądały szkice postaci, kiedy została już uczyniona listonoszem:

Netflix

Jesper, to nordycka wersja imienia Jasper, które pochodzi od perskiego imienia Gaspar, które ewoluowało w Caspar/Kasper i oznacza „opiekuna skarbu”. Jest to zapowiedź, jaką rolę bohater odegra w pomaganiu Klausowi w dostarczaniu zabawek („skarbów”) dzieciom ze Smeerensburga.

Netflix

W oryginalnej wersji językowej Jespera zagrał Jason Schwartzman. Aktor znany jest z ról w filmach Wesa Andersona (Rushmore, Pociąg do Darjeeling, Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom, Grand Budapest Hotel czy animowany Fantastyczny pan Lis z 2009 roku) oraz obrazu Wielkie oczy w reżyserii Tima Burtona. W polskiej wersji językowej Jespera zagrał Józef Pawłowski.

Chyba wszystkich nas zachwyciła przeurocza Márgu. Co ciekawe, Neda Margrethe Labba, która użyczyła głosu słodkiej dziewczynce, nie mówiła ani słowa po angielsku. Sergio Pablos specjalnie pojechał do norweskiego Tromsø, żeby Neda nagrała swoje kwestie. Zobaczcie, jak wyglądała ich współpraca i tworzenie samej postaci:

Tromsø zaznaczone czerwoną pinezką, Google

Trzeci film animowany Rashidy Jones (Alva), po W głowie się nie mieści (2015) i Grinchu (2018), którego fabuła również jest świąteczna. W polskiej wersji językowej Alvę zagrała Anna Dereszowska.

Netflix

Mieszkańcy miasta mają różne kolory czupryn. Krumowie mają czarne włosy, Ellingboes rude, neutralni (Sami, Jesper i Alva) blond, a podczas retrospekcji Klausa, zarówno młody Klaus, jak i Lydia mają ciemne brązowe włosy.

Podobnie jest z ubraniami – Krumowie noszą zielone i niebieskie ubrania, a Ellingboes czerwone i brązowe. Saamowie przywdziewają czerwone i niebieskie rzeczy, co ukazuje ich zdolność do życia razem w harmonii.

Grafika koncepcyjna zwaśnionych klanów: Elingboes i Krum; Netflix

Zmarła żona Klausa, Lydia, ukazuje się w formie wiatru, co widzimy w filmie kilka razy. Między innymi, kiedy wiejący wiatr ponosi rysunek małego chłopca do Jespera, co inspiruje go do nauczenia chłopca, jak działa poczta; kiedy Jesper zamierza zrezygnować ze swojej misji, podmuch wiatru na mapę odsłania miejsce zamieszkania Klausa; kiedy Klaus opowiada Jesperowi o swojej zmarłej żonie, mówi, że czasem wydaje mu się, że wciąż z nim jest – wtedy wiatr się zrywa, potwierdzając, że to właśnie ona. Takich sytuacji było jeszcze kilka – zauważyliście je?

Projekt Marcina Jakubowskiego, Netflix
Netflix

Po rozbiciu sań widzimy przez chwilę „A113”. Jest to nawiązanie do numeru pokoju animacji w California Arts University, gdzie studenci uczyli się projektowania graficznego i animacji postaci. W wielu filmach studia Pixar „A113” występuje jako easter-egg, między innymi w filmach  Auta (2006), Ratatuj (2007) WALL-E (2008) czy Merida Waleczna (2012).

Netflix

W napisach końcowych słyszymy utwór Invisible (ang. niewidzialny) w wykonaniu szwedzkiej piosenkarki i autorki Zary Larsson.

Budżet Klausa wyniósł 40 milionów dolarów, czyli zaskakująco niewiele jak na film animowany.

Sergio Pablos przyznał, że styl pracy z Netflixem różnił się od innych studiów. Wcześniej otrzymywał notatki na temat wyborów twórczych, które studio uważało za konieczne – w przypadku Netflixa były to tylko sugestie, a nie obowiązek.

Netflix

Film jest dedykowany animatorce i kontrolerce scen Mary Lescher, która 2 czerwca 2019 roku zmarła na raka. Pracowała nad Klausem, a także innymi filmami animowanymi, takimi jak Piękna i Bestia (1991), Król Lew (1994), Pocahontas (1995) czy Mój brat niedźwiedź (2003).

Jeden z 10 filmów Netflixa z 2019 roku, który był wyświetlany e kinach, aby otrzymać nominację do Oscara. Klaus był na ekranach wybranych kin przez tydzień, zanim został udostępniony na platformie. Innymi tytułami, które zostały nominowane są Historia małżeńska, Irlandczyk, Dwóch papieży, Amerykańska Fabryka, Krawędź demokracji i Zgubiłam swoje ciało.

Pierwszy animowany film Netflixa, który został nominowany do Oscara. O statuetkę walczyły również Jak wytresować smoka 3, Praziomek, wspomniane Zgubiłam swoje ciało i zwycięskie Toy Story 4.

Jak czytamy na Rotten Tomatoes „Piękna, ręcznie rysowana animacja oraz humorystyczna, porywająca narracja sprawiają, że Klaus jest od razu kandydatem na świąteczny klasyk”. I my się z tym absolutnie zgadzamy!

Netflix

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: